mina åsikter om akutvård

 

...mina åsikter om akutvård

 

När jag jobbat klart så kommer jag hem och ser denna gruppen på facebook..

 

Jag blir seriöst arg, ledsen och tom på ord när jag ser sånt här. Och varför jag reagerar på det är för att dom har fel, folk har så fel! Jag antar att ingen i den här gruppen har jobbat på akuten, så ingen vet hur det egentligen går till. Därför är jag evigt tacksam för att jag gjort praktik det och vet hur man gör på akuten, synd att andra vägrar lyssna och inse när man faktiskt berättat sanningen.

När man läser logginläggen som folk skriver så är de bara pinsamt, klagar för att dom fått vänta 4-5 timmar med en bruten handled ex, men hallå? Man har faktiskt ett prioriteringssystem som man går efter och en bruten handled är inte det första man prioriterar och det tycker jag ärligt att folk borde förstå. Visst går det fort att åtgärda med gips men det är inte så lätt som alla tror.

Kommer man in på akuten så får man vänta timmar, ja! Ibland går det fortare och det beror på antal patienter och personal. Man får träffa en undersköterska (usk) + sjuksköterska (ssk) eller bara en ssk. Efter att personalen tagit reda på det dom vill och gjort det dom kan göra så finns det faktiskt inte mycket mer att göra än att vänta på läkaren. Eftersom det är läkaren som tittar på eventuella provsvar, ekg osv och ställer en diagnos och pratar med patienten, ordinerar läkemedel om patienten ska ha sånt. Ibland när man kommer till receptionen så ser man hur personalen bara står där, och det är pga. att dom gjort det dom kan och ska så nu är det doktorerna som ska göra nått. Mycket sällan det händer eftersom det brukar vara sånt drag på akuten men det jobbar få doktorer där, doktorerna är på andra avdelningar eller på en operation. Allting är inte så lätt på akuten som man kan tro, som även jag trodde engång i tiden..

När jag hade min praktik så hade vi även besök av en politiker som skulle jobba ( för att se att man inte kunde skära ner personalantalen på akuten i Sundsvall ) Och jag kan ärligt säga att han kom fram och sa saker som att han inte förstod hur personalen hann med sig, han tycker allihopa gjorde ett riktigt bra jobb. Jag önskar att folk utifrån kunde säga så, att dom kunde se att dom som arbetar gör faktiskt ett jobb!! Folk får hoppa över lunch/middag för att det är så mycket kaos och andra människor klagar?

Själv tycker jag att personalen gör ett riktigt bra jobb, jag tycker folk som faktiskt får hjälp ( även om de dröjer timmar ) ska vara nöjda för vad hade ni ens gjort utan akuten? Är det inte värt att vänta ett tag istället för att ringa vårdcentralen där man kan få vänta i veckor, vad anser folk som bäst? Verkar som veckor är bättre än timmar, vet inte alls..

Menmen, folk i dagens samhälle är alldeles för otacksamma överhuvudtaget kan jag känna. Vi är inte nöjd med något, ni skulle varit på föreläsningen om hur akutvården var nere i Afrika.. Då hoppas jag verkligen att ni skulle kunna vara nöjda över sjukvården vi har i Sverige. För att göra en lång historia kort så kan jag berätta att dom har ingen handhygien alls, på förlossningsrummet var det en smal säng och en soptunna, folk satt UTANFÖR sjukhuset och väntade från morgon till kväll, alla får inte ens komma till akuten = pengar!! Allt vara bara.. hemskt, så lär er för Guds skull att vara tacksam för det ni får

I många städer, iallafall Sundsvall så är det stort med neddragningar också, det är en stor bidragande faktor till varför det blir som det blir. Med mindre personal kommer det gå saktare, självklart eftersom att personalen ska ha sina raster och mat tider. Men eftersom folk som faktiskt vill jobba med människor är givmilda och ger bort denna fritiden och stressar, slutar med att dom går in i väggen och det blir ännu mer personal. Ställ inga krav på personalen som sliter häcken av sig, ställ krav på er själva för att vara nöjda!

Samtidigt så vill jag säga att akutmottagningen styrs av ett system som jag skrivit ovan, de är inget fel på personalen ( om de inte skule va otrevliga eller liknande ) Om ni ska uttrycka eran ilska om att de är fel system, så klaga på systemet och inte personalen
!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

haha, du är så patetiskt! du skriver som att du har blivit anställd som 14 åring på akuten? och hur länge fick du "praktisera" där? en vecka? HAHAHA skämmigt. haha "vi styrs av ett system" vilka vi? är du anställd eller? KNAPPAST! låter som du rär utbildad sjuksöterska sen tio år tillbaka

2010-05-10 @ 16:54:56
Postat av: sally

Hahahaha, vad roligt att läsa din text och sedan kommentaren ovanför. Han denne person ens läst texten? xD "vi styrs av ett system", står det inte att "akutmottagningen styrs av ett system"?

2010-05-10 @ 19:02:53
URL: http://nastansallys.blogg.se/
Postat av: maria

haha ja verkligen du skrev praktik också, också är personen anonym. och för att vara lite tydlig vara sandra där i 6 veckor, och är utbildad inom flera sjukdomar och kan ta blodprov och grejer. vad kan du? :) irriterad jag blev på den där människan

2010-05-10 @ 19:19:30
URL: http://mwalde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0