en dikt som varenda förälder skulle behöva läsa

Här kommer en dikt som min mamma skrivit i ungdomsålder. Hon hittade den nu när vi håller på att packa. Att jag inte visste vart den var innan, det går inte beskriva hur många gånger jag skulle bett henne läsa den. Så bra. Så fin. Så klockren.

Jag ville gärna berätta om
allting för dig.
Men i din blinda omsorg
hindrar du mig.
.
Du tror att faror lurar
på mig överallt.
Och du förstorar alla
risker hundrafalt.
.
Du blir så nervös
om jag går ut på kvällen.
Särskilt till discotek
och liknande ställen.
.
Så sitter du där och väntar
på mig med ljuset tänt.
Och jag måste ljuga samman
saker som har hänt.
.
Men all denna, din oro
till lögner du tvingar mig.
Jag går med dåligt samvete
för att förskona dig.
Det är väll så att inga
förtroenden du fått,
i gengäld har jag gjort
så du får sova gott.


Om en dag bubblan brister
säg, skulle du förstå?
Jag ville aldrig ljuga
" det blev bara så.. "

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0